Op 22 maart heeft ENGIE Electrabel De Standaard ontmoet voor een gesprek over de strategie rond haar mobiliteitsplan. Hoe zet ENGIE zich in om haar medewerkers aan te moedigen om met het openbaar vervoer naar het werk te komen? Luc Vanlangendonck, de social relations & mobility expert van ENGIE Electrabel, gaf tijdens het gesprek meer uitleg over het Let’s Choose mobiliteitsplan van ENGIE Electrabel.

In 2011 verhuisde de hoofdzetel van ENGIE Electrabel naar de buurt van het Noordstation in Brussel. Er waren slechts 370 parkeerplaatsen voor 3.300 werknemers. Een groot verschil met de oude locatie. ENGIE Electrabel besliste toen om van de nood een deugd te maken en een ambitieus mobiliteitsplan op te stellen waarbij ze actief bijdraagt tot de vermindering van CO2-uitstoot en de fileproblematiek.

Zes jaar later na de implementatie van het mobiliteitsplan, vallen er enkele interessante en opvallende veranderingen te beoordelen. In 2010 kwam slechts 25% van de medewerkers van ENGIE Electrabel naar het werk met het openbaar vervoer en nam 75% de wagen. Vandaag zijn deze cijfers helemaal omgewisseld: 75% neemt het openbaar vervoer en 25% kiest de wagen. Dit blijkt ook uit enkele andere cijfers: het jaarlijks aantal kilometers van de bedrijfswagens daalde naar 24.000 per wagen. De vloot heeft ook een gemiddelde van 115 gram CO2-uitstoot per km. Hiermee scoort ENGIE Electrabel beter dan het objectief van 130 gram dat de Europese Unie nastreeft in 2020! Ter vergelijking, in 2010 haalden de bedrijfswagens in totaal 31.000 km per wagen en was er een gemiddelde CO2-uitstoot van 143 gram per km.

24.03.2017