De federale Ombudsdienst voor Energie publiceerde vorige week zijn rapport dat de kwaliteit van de dienstverlening van de energieleveranciers vergelijkt op basis van de geregistreerde klachten.

De ombudsman heeft in 2016 31% meer klachten ontvangen over de energiefactuur dan in 2015. Deze stijging komt er na enkele opeenvolgende jaren van dalende klachten. Deze stijging is voornamelijk te wijten aan beslissingen van diverse overheden. Factoren die vaak niets te maken hebben met de leveranciers, hebben een grote impact op de energiefactuur en op de perceptie van de diensten van de leveranciers.

De stijging is in 2016 vast te stellen voor alle voornaamste energieleveranciers. 18,3% van alle klachten had betrekking op een probleem met ENGIE Electrabel. Rekening houdend met haar marktaandeel van ongeveer 47%, is ENGIE Electrabel de energieleverancier die in verhouding tot zijn aantal klanten het minst aantal klachten optekent.

Meer weten: het volledige rapport van de federale Ombudsdienst voor Energie.

02.05.2017