Voortaan kunnen residentiële klanten ENGIE contacteren via de Enterprise oplossing van WhatsApp. Met WhatsApp als nieuw communicatiekanaal staat ENGIE aan de spits van de innovatie. Het gaat hier om een Europese première bij een energieleverancier.

 

Steeds meer zijn digitalisering, smartphones en sociale media aanwezig in ons dagelijks leven. ENGIE streeft voortdurend naar innovatie en volgt deze evolutie op de voet. Kwestie van het leven van zijn klanten te vergemakkelijken door zich meer en meer toegankelijk te maken. In dat licht werd het partnerschap opgericht met WhatsApp – via het Sparkcentral platform – om samen met ENGIE zijn Enterprise oplossing voor ondernemingen te testen.

 

Sinds 2017 kunnen de meer dan 2 miljoen residentiële klanten van ENGIE voor al hun vragen of ondersteuning gebruik maken van Twitter, Facebook en Facebook Messenger, en dit bovenop de traditionele kanalen zoals telefoon of e-mail. Het beheer van deze nieuwe communicatiekanalen werd mogelijk gemaakt dankzij het samenwerkingsakkoord met Sparkcentral, een wereldspeler die een platform heeft ontwikkeld dat het beheer van dienstverlening aan klanten via digitale kanalen mogelijk maakt.

 

Communicatie met de klantendienst van ENGIE via sociale media biedt tal van voordelen: het kan op eender welke plaats, op eender welk moment, zonder te wachten. De communicatie kan op eender welk moment onderbroken worden om nadien vlot te hervatten. Documentenen foto’s kunnen bovendien rechtstreeks en snel gedeeld worden. Dit biedt een veel groter gebruikscomfort. Sociale media worden steeds meer gebruikt in het dagelijks leven en mensen verwachten dan ook dat ze deze media kunnen gebruiken voor hun contacten met bedrijven.

 

Nu gaat ENGIE nog een stapje verder om het gebruikscomfort van zijn klanten te verhogen. ENGIE werd namelijk door WhatsApp geselecteerd als bevoorrechte partner voor de lancering van zijn “Business” versie. Vanaf nu is het dus ook voor klanten mogelijk om ENGIE te contacteren via de WhatsApp-applicatie. Een van de meest gebruikte digitale platformen, met meer dan 1,5 miljard gebruikers, elke dag, in meer dan 180 landen. In België zegt 1 persoon op 3 regelmatig WhatsApp te gebruiken.

 

Klanten geven steeds meer de voorkeur aan berichtenapplicaties zoals WhatsApp en Facebook Messenger om met ondernemingen in contact te komen. Ze doen dit liever dan via sociale media. De cijfers spreken boekdelen: ENGIE ontvangt bijna 3.300 berichten per dag, verdeeld als volgt met op slechts enkele dagen van zijn lancering, een mooie plaats voor WhatsApp:

 

Beschikbare digitale kanalen

Voorkeuren van de ENGIE-klanten

Twitter

1 %

Facebook

1 %

Facebook Messenger

26 %

WhatsApp

33 %

Web Messaging (chat)

39 %

 

ENGIE verwacht dan ook dat het WhatsApp-kanaal zich snel zal ontwikkelen dankzij zijn troeven: zijn private en beveiligde werking, zijn gebruikscomfort, zijn inburgering op grote schaal en het gebruiksgemak voor zowel jongere als minder jongere mensen.

 

Philippe Van Troeye, CEO van ENGIE Benelux: “Innovatie staat centraal in onze activiteiten.In dit opzicht vormt de digitalisering een ware hefboom die ons in staat stelt om het leven van onze meer dan 2 miljoen klanten te vergemakkelijken en om ons almaar dichter bij hen tebrengen. Dat is het hele punt van deze extra stap die we samen met WhatsApp zetten.”

 

Joe Gagnon, CEO van Sparkcentral : “Ondernemingen in alle sectoren voeren snel nieuwekanalen in om met hun klanten te communiceren, en dat met inbegrip van overheidsdiensten en infrastructuren. De mogelijkheid om klanten efficiënter te bedienen door gebruik te maken van digitale technologie, laat toe om de dienstverleningskosten te verminderen en de globale ervaring van de klant te verbeteren. Sparkcentral is bijzonder trots dat het zijn krachten kan bundelen met een toekomstgerichte energiegroep van wereldniveau zoals ENGIE, die zich fors inzet voor duurzaamheid en digitale technologieën.”

 

 

Over Sparkcentral:

Met zijn vestiging in San Francisco, Californië en in Hasselt, België, is Sparkcentral een servicebedrijf dat een op klantendiensten gericht berichtenplatform biedt met een missie: wereldwijd verandering brengen in de manier waarop diensten aan klanten worden verleend. Zevenennegentig procent van de Amerikanen stuurt minstens eenmaal per dag een bericht, aldus Pew Research. Maar toch gaan heel weinig van deze berichten naar bedrijven.Sparkcentral wil dit veranderen. Het bedrijf wil met een “spark” – lees: vonk - een beweging starten om bedrijven in verbinding te brengen met klanten, zowel via sociale media als private berichtenkanalen zoals WhatsApp, Messenger, SMS-tekst, live chat, of eender welke anderedigitale berichtenmiddelen. Wereldwijd rekenen toonaangevende merken op het “Messaging Customer Service Platform” van Sparkcentral. Tot deze bedrijven behoren Netflix, Slack, Engie, KBC Bank en citizenM Hotels. U komt hierover meer te weten op www.sparkcentral.com.

 

Perscontacten:

ENGIE

Olivier Desclée

olivier.desclee@engie.com

+ 32 2 501 56 89

Sparkcentral Media Contact (België):

Rafael Tirmarche

Quadrant Communications

(+32) 476 68 94 92

rafael@checktwice.eu

 

 U kunt met ENGIE fvia WhatsApp contact nemen door deze link te volgen: https://wa.me/32460222585

Of u gebruikt de onderstaande QR-code:

Code QR-Whatsapp-NL